Co to jest?
Mentoring biznesowy to metoda nauki nastawiona przede wszystkim na poszerzanie umiejętności praktycznych. Jest uważana za jedną z najefektywniejszych, głównie przez wzgląd na szczególne relacje między jej uczestnikami. Mentor pełni rolę nauczyciela i doradcy, zaś uczeń, określany mianem mentorowanego, skupiony jest na poszerzeniu swoich kompetencji. W biznesie istnieją dwa rodzaje mentoringu: zewnętrzny i wewnętrzny.
Cechy dobrego mentora
Nie każdy nadaje się na mentora. Idealny kandydat musi cechować się bogatym doświadczeniem. Mentor w swoim życiu był świadkiem upadku i powstania niejednej firmy. Popełnił mnóstwo błędów, z których wyciągnął wnioski, dzięki czemu stale się samodoskonalił.
Niezależnie od swojej wiedzy, musi posiadać kilka szczególnych cech, które pomogą mu w pracy. Pamiętajmy, że mentor nieustannie ma kontakt z drugim człowiekiem. Właśnie z tego powodu musi on: lubić pracę z ludźmi, być cierpliwym, komunikatywnym. Nie powinien dawać się ponieść emocjom. Mentora cechuje również otwartość, szczerość oraz chęć ciągłej pogłębiania swojej wiedzy oraz dzielenia się nią.
Mentoring biznesowy zewnętrzny
W przypadku mentoringu zewnętrznego mamy do czynienia z osobą spoza firmy. Z takiej formy współpracy korzystają głównie młodzi przedsiębiorcy, chcący usłyszeć dobre rady na samym początku swojej drogi na rynku. Jednak mentoring nie jest zarezerwowany wyłącznie dla nich. Również małe firmy, które trafiły na poważny problem, chętnie posiłkują się usługami bardziej doświadczonych kolegów po fachu.
Należy pamiętać, że wiedza, jaką posiada mentor, nie sprawi, że wszystkie problemy naszej firmy zostaną rozwiązane. Mentor daje narzędzia służące osiągnięciu celu. Jak zostaną wykorzystane zależy już tylko od mentorowanego.
Mentroing wewnętrzny
Są przedsiębiorstwa, które nie potrzebują korzystać z pomocy osób trzecich, ponieważ same dysponują wystarczającymi zasobami ludzkimi. W firmach zatrudniających dziesiątki czy nawet setki pracowników z pewnością znajdzie się kilka osób posiadających cechy dobrego mentora.
Im szybciej takiej osobie zostaną przydzieleni uczniowie, tym większa będzie korzyść dla spółki. Należy jednak pamiętać, że mentor nie powinien być bezpośrednim przełożonym mentorowanego. Współpraca między takimi osobami przyniesie słabszy efekt niż między niepowiązanymi pracownikami. W ty drugim przypadku łatwiej o naturalność oraz otwartość między obiema stronami.
Korzyści dla każdego
Relacja między mentorem a uczniem w niczym nie przypomina relacji znanej ze szkoły. Mentoring biznesowy to współpraca dwóch dorosłych osób, z których każda ma swój bagaż doświadczeń. Jednak mentoring jest metodą nauki, w której obie osoby zyskują, uczeń dodatkowe umiejętności, mentor kompetencje merytoryczne.