Po oddaniu kompleksu budynku do użytkowania, zakład XEOS przejdzie fazę testów, a rozpoczęcie funkcjonowania centrum przewidziane jest na wiosnę 2019. Generalnym Wykonawcą projektu jest firma Budimex.
28 kwietnia na wysokości 16 metrów zawisła wiecha w kształcie niemal dwumetrowych, wyciętych w drewnie narzędzi budowlanych: młotka, siekiery i piły, połączonych z tablicami z logotypami inwestora i generalnego wykonawcy. Symbol półmetku budowy zamocowany został dopiero przy drugim podejściu.
Pierwsza próba przeprowadzona dwa dni wcześniej, 26 kwietnia, podczas uroczystego świętowania osiągnięcia najwyższego punktu konstrukcyjnego, z udziałem przedstawicieli inwestora, generalnego wykonawcy i ok. 300 pracowników zatrudnionych w tym momencie na budowie, nie została doprowadzona do końca: wiecha w trakcie wciągania spadła z powodu bardzo silnego wiatru.
Kolejną próbę podjęto dopiero dwa dni później, po utworzeniu nowej konstrukcji.
Zakład serwisowania i naprawy silników lotniczych, który XEOS buduje w Środzie Śląskiej, będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów na świecie. Inwestycja jest warta 1 mld PLN.
Thomas Böttger, Dyrektor Zarządzający XEOS: - Jesteśmy przekonani, że po ukończeniu budowy nasze centrum stanie się ważnym punktem na mapie, wzmacniając potencjał technologiczny i biznesowy regionu, który już teraz jest jednym z najbardziej atrakcyjnych gospodarczo miejsc w Europie.
Zakład powstający na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej będzie ważnym elementem w budowie Doliny Lotniczej na Dolnym Śląsku. Do Środy Śląskiej trafią do przeglądu i naprawy największe i najnowocześniejsze na świecie silniki produkcji GE Aviation używane w samolotach Lufthansy, innych pasażerskich linii lotniczych oraz przedsiębiorstw transportu lotniczego.
Stefan Schmuck, Dyrektor Operacyjny XEOS: - Budowa centrum MRO to ogromne wyzwanie - każdy szczegół, nawet najmniejszy musi powstać wg najwyższych standardów jakościowych i bezpieczeństwa – bo od tego na koniec dnia zależy bezpieczeństwo pasażerów linii lotniczych.
Terminowe zakończenie prac jest możliwe dzięki zaangażowaniu kilkudziesięciu podwykonawców – polskich firm współpracujących z generalnym wykonawcą oraz 500 pracowników, dla których dzięki budowie stworzono nowe miejsca pracy.
Florian Hϋbener i Mike Ward, kierownicy budowy z ramienia XEOS: - Kompleks jest już zadaszony, w stanie surowym zamkniętym. Skupiamy się teraz przede wszystkim na instalacjach elektrycznych oraz sanitarnych i wentylacyjnych. Pierwsze elementy specjalistycznego wyposażenia centrum przyjadą do Środy już w maju. Wczesnym latem rozpoczną się prace wykończeniowe. Gotowa jest także infrastruktura wokół zakładu: parkingi, drogi i kanalizacja. Do zagospodarowania pozostały tereny przewidziane pod zieleń, ale to już ostatni etap budowy.