14 marca 2019 roku funkcjonariusze Wydziału do Walki z Cyberprzestępczością wspólnie z policjantami z Wydziału Kryminalnego wrocławskiej komendy wojewódzkiej oraz funkcjonariuszami z Bolesławca, w wyniku szeroko zakrojonych czynności operacyjnych zatrzymali ustalone w ich wyniku cztery osoby, podejrzane o wyłudzenie sporej kwoty pieniędzy od jednej z mieszkanek województwa dolnośląskiego. Akcja prowadzona była w jednym czasie na terenie dwóch województw - dolnośląskiego i mazowieckiego.
Zatrzymane osoby podejrzane są o oszustwo metodą "na policjanta", w wyniku którego pokrzywdzona utraciła środki płatnicze w kwocie ponad pół miliona złotych. Jak w każdym tego typu scenariuszu, kobieta otrzymała najpierw telefon od osoby podającej się za policjanta. Rozmówca poinformował ją, że ktoś włamał się na jej konto i potrzebuje kody autoryzacyjne, aby nie doszło do przestępstwa. Pokrzywdzona będąc przekonaną o jego prawdomówności i czując presję czasu, przekazała wszystkie informacje niezbędne sprawcom do wyprowadzenia z jej konta środków pieniężnych.
Zatrzymane w tej sprawie osoby trafiły do policyjnych cel. Obecnie policjanci nadal wyjaśniają okoliczności związane z procederem, jakim zajmowali się podejrzani.
Za oszustwo grozi kara do 8 lat pozbawienia wolności.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod policjanta i prosi o przekazanie danych dotyczących naszego konta, bądź wspomina o przekazaniu pieniędzy, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności, ani nie przelewajmy ich na żadne wskazane konto. Zadzwońmy do kogoś z rodziny i poradźmy się opisując całą sytuację. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie. W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za funkcjonariusza – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich. O każdej próbie oszustwa informujmy Policję.