Mieliśmy zaszczyt gościć wśród nas prof. Stanisława Rosika, historyka Uniwersytetu Wrocławskiego –specjalistę w zakresie dziejów średniowiecza. Jego barwna opowieść, pełna humoru i anegdot, przeniosła nas w czasy księcia Polan- Mieszka I.
Pan Profesor wyjaśniał nam powody przyjęcia chrztu przez władcę, rolę Wielkopolski- będącej swoistym matecznikiem naszego państwa. Była to niezwykle ciekawa lekcja historii - na dodatek mogliśmy posłuchać znakomitego znawcy tematu. Artykuł o początkach organizacji kościelnej na ziemiach polskich, prof. Stanisława Rosika, ukaże się w ramach publikacji jubileuszowej wydanej przez Sejm Rzeczypospolitej. Niezwykle nam miło, że Pan Profesor znalazł czas, aby przyjść do naszej szkoły i podzielić się Swoją wiedzą.
W drugiej części spotkania uczniowie zaprezentowali nowe umiejętności zdobyte podczas trwania projektu. Były to wspaniałe tańce średniowieczne, pieśń żaków krakowskich. Klasa 2 zaprosiła nas na inscenizację chrztu Mieszka – nie pozbawioną humoru poprzez zderzenie obyczajów średniowiecza i współczesnych. Mogliśmy dowiedzieć się co uprawiali w polu i ogrodzie Piastowie, co jadali kmiece, a co książę i jego rodzina. W tej wędrówce poznaliśmy także miary i wagi średniowiecza, ekosystem puszczy, historię wymarłego zwierzęcia - tura. Odbyła się też krótka konferencja prasowa z Mieszkiem i pierwsza lekcja łaciny w naszym gimnazjum. Geografowie pochwalili się własnoręcznie przygotowanymi mapami, a poligloci zapraszali turystów do Polski-układając dla nich anglojęzyczne foldery i komiksy o początkach naszej historii. Gimnazjalni poeci napisali fraszki o Mieszku i Dobrawie. Miłośnicy języka ojczystego zaprezentowali pierwsze zdanie po polsku z Księgi Henrykowskiej.
Ponieważ był to także pierwszy dzień kalendarzowej wiosny prezentację zakończyliśmy plebejskimi zabawami sportowymi.
Dziękujemy serdecznie nauczycielom i uczniom gimnazjum w Lutyni za zaangażowanie w projekt. Myślę ,że był to ciekawy sposób poznania początków dziejów państwa polskiego i związków naszej kultury z cywilizacją chrześcijańskiej Europy. Realizował cel, jakże ważny podczas zdobywania wiedzy: przez zabawę do nauki.