Organizatorem głównym akcji była redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole”.
Uczniowie i nauczyciele naszej szkoły w tym dniu przynieśli książki ze swoich domowych zbiorów, inni czytali te wypożyczone z biblioteki szkolnej.
Każdy czytał to, na co miał ochotę. Preferencje czytelnicze uczniów mogliśmy obserwować po ich stroju, ponieważ na tę imprezę czytelniczą każdy miał założyć w koszulkę wg podanego klucza kolorów: zwolennicy bajek – różowe, zwolennicy horrorów – czerwone, zwolennicy książek przygodowych – zielone, zwolennicy kryminałów/sensacji – czarne, zwolennicy fantastyki – niebieskie, zwolennicy komiksów – żółte , zwolennicy innych – białe.
O oznaczonej przez organizatora godzinie 260 uczniów z wychowawcami, innymi nauczycielami, dyrekcją szkoły i rodzicami czytało siedząc na ławeczkach, kocach bądź na trawie.
Do akcji zaprosiliśmy też wszystkie grupy przedszkolaków – 76, którym czytały panie przedszkolanki. Łącznie w akcji wzięło udział 358 dzieci i dorosłych. Wcześniej uczniowie przygotowali się do tej akcji układając krótkie hasła promujące czytelnictwo, zostały one zaprezentowane przez uczniów, a następnie wywieszone na korytarzu szkolnym i w bibliotece.
Wydarzenie zostało udokumentowane fotograficznie w sposób pokazujący frekwencję. Szkoła prześle sprawozdanie z przeprowadzenia akcji do głównego organizatora. Wśród placówek, które wezmą udział w akcji „Jak nie czytam, jak czytam”, zostaną rozlosowane nagrody książkowe i rzeczowe oraz bezpłatne prenumeraty czasopism wydawanych przez Agencję Sukurs („Biblioteka w Szkole”, „Świetlica w Szkole”, „Wszystko dla Szkoły”).
Akcja miała na celu
• Promocję czytania i książek wśród uczniów, inicjowanie mody na czytanie, wspieranie dzieci i młodzieży aktywnych czytelniczo;
• Podkreślenie konieczności tworzenia przez środowiska szkolne, władze lokalne
i struktury państwa warunków do skutecznej edukacji czytelniczej w szkołach
i ułatwiania dzieciom oraz młodzieży dostępu do bibliotek i atrakcyjnej dla nich literatury;
• Upowszechnienie opinii, że szansą na poprawę wskaźników czytelnictwa jest edukacja czytelnicza młodego pokolenia;
• Promocja bibliotek szkolnych, podkreślanie ich znaczenia dla edukacji czytelniczej,
uświadamianie wszystkim, którzy nie doceniają ich roli w szkole i jaki ma wpływ na zachowania czytelnicze uczniów;
Jak podkreślają eksperci, jedyną nadzieją na wzrost fatalnych wskaźników czytelnictwa w Polsce jest przede wszystkim promocja czytelnictwa wśród dzieci
i młodzieży, a przewodnią rolę w jego aktywizacji pełnić powinny biblioteki szkolne.